onsdag 14 december 2011

Good news.

För några år sedan kom jag på en idé. Tänk om man kunde starta ett magasin som bara delar med sig av goda nyheter. Som sprider glädje och optimism och visar att världen faktiskt, långsamt men säkert, blir bättre och bättre. (Och som inte säljer lösnummer på katastrofer).

Förutom att jag saknade både finanser och erfarenhet av förlagsbranschen, så insåg jag också att den drömmen skulle ta allt för mycket tid från den riktiga och viktigaste drömmen för mig: att skriva böcker. Så jag gav upp tanken.

Men nu, till min stora gläjde, är det någon som har haft samma tanke och gjort verklighet av den. Och riktigt, riktigt bra dessutom.



Så jag gick givetvis in här och beställde en prenumeration.


Både fantastiskt snyggt och innehållsmässigt intressant.
Här en artikel om en man i konstnärskvarteren i Paris som bjuder hem tre personer han inte känner på middag varje söndag.


Med prenumerationen följde inte bara 4 tidigare nummer, utan även ett fint vykort med citat av William Blake och en personlig hälsning (inte av Blake då obviously, utan av redaktionen).

Så här berättar grundaren Daniel Mendoza om sin idé:
"Jag anser att det är så viktigt att sprida optimism. Att inte blunda för problemen men att fokusera på lösningarna. Att lyfta fram förebilder. Att värna om barnen, om kulturell och biologisk mångfald och om varandra. För mig finns det inget politiskt, religiöst, andligt eller spirituellt över detta. Om något så handlar det om kärlek till livet."

Kärleken till livet – precis det jag vill förmedla med mitt skrivande.

4 kommentarer:

  1. Fullkomligt underbart! Ser superfint ut! Måste kolla närmare på tidningen också...

    SvaraRadera
  2. Låter som en kanontidning! Jag är utbildad journalist och har jobbat som nyhetsreporter på SVT i flera år, men sedan jag fick barn orkar jag inte rapportera om allt elände längre. Särskilt inte när barn far illa. Jag orkar bara inte.

    I dagarna har jag påmints om mitt gamla jobb i samband med att en fyraåring dödats av en tioåring. Jag var den som gjorde de första reportagen om Kevin, 4 år, som dödades utanför Arvika av två pojkar på 5 och 7 år. Det var första gången som barn dödade barn i Sverige och jag var helt förkrossad.

    Dessutom hade vi flera pedofiler som vi berättade om i ungefär samma veva.

    Det går inte att jobba med sånt när man har barn själv. I alla fall klarar inte jag det.

    Istället jobbade jag som lärare och sedan slutade jag där och skrev en bok. Om något helt annat.

    Och det var därför jag hittade dig nu! Lycka till med ditt skrivande!

    SvaraRadera
  3. Hej Joanna, roligt att du hittat hit!

    Förstår verkligen vad du menar - jag har skrivit en del åt välgörenhetsorganisationer och många av historierna går rakt in i hjärtat utan att passera gå. Och det gör ont. Därav är det viktigt att även lyfta det positiva. Att sprida optimism och hopp och berätta hur många modiga människor som inte låter allt det onda förlama, utan som faktiskt förändrar och förbättrar världen. Goodnews Magazine gör just det och jag hoppas få inspireras lite grann.

    Vad roligt att du lyckats med din dröm och skrev din bok! Jag ska köpa den nu till julledigheten och läsa.

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att det finns människor som vågar och vill göra världen till en bättre plats - underbart!

    Vad kul att du blivit intresserad av min bok! Ser fram emot att höra vad du tycker om den så småningom! :)

    SvaraRadera