fredag 30 december 2011

F.Ä.R.D.I.G. - Välkommen 2012!

Nu är den helt klar! Genomläst. Korrad. Omformulerad. Färdig.

Jag ska vänta med att skicka in det i någon vecka och sedan skicka in manuset till några kontakter och se hur det går. (Och så ska jag äntligen få börja på bok nummer två - för jag har en så grym idé där! Återkommer om den.)

När jag startade den här bloggen för ett år sedan var det för att varje dag påminna mig om mitt manus. Och jag trodde att manuset i princip var klart. Nu inser jag att jag precis bara hade börjat: Börjat hitta ett språk som var mitt. Börjat förtydliga drömmen och vad den egentligen innebär i praktiken. Börjat hitta rutiner och metoder att skriva på. Börjat hitta andra med samma dröm och lära mig av deras erfarenheter.

Så jag har insett att skriva manus tar TID och TÅLAMOD. Tre år har det tagit och 6 gånger har jag arbetat om manuset för att stryka, lägga till och förbättra. Men nu är manuset så klart att jag inte kan göra mer. Det är en underlig känsla.

Och visst infinner det sig en tomhet nu när det stora arbetet är färdigt. En tomhet efter karaktärerna som jag umgåtts dagligen under så lång tid. Ett kapitel i mitt liv är avslutat.

Nu börjar nästa.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt! Du har verkligen tagit det hela på allvar, kämpat i många år.... Det ska bli spännande att höra hur det går för dig i förlagsjakten. Jag önskar dig all lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt! Ja, det är en underlig känsla när boken är genomgången så noga så många gånger. Min tog två år att skriva.
    Hoppas träffa dig 9 feb i Stockholm på författarkvällen.

    SvaraRadera
  3. Tack Lovable! Vi får se vad som händer. Helena, det gör vi kanske!

    SvaraRadera