måndag 3 oktober 2011

Världet av en hisspitch.


På bokmässan knöt jag många nya kontakter och var då tvungen att med bara två-tre meningar väcka intresse för manuset (en så kallad "hisspitch"). Jag hade inte tid att förformulera. Inte möjlighet att radera, skriva om. Men det hjälpte mig att även för mig själv förtydliga ävad manuset handlar. Så nu vet jag exakt vad jag ska ändra i sista (?) bearbetningen.

I början gjorde jag misstaget att försöka tränga in så många tankar och funderingar som möjligt i samma historia. Men nu när jag skrivit om den ett par gånger och knådat historien liksom en deg, framträder den också mycket tydligare. Så att jag slipper säga: ”Jo, du förstår, den handlar om så mycket.”

Men det gör den inte längre. Den handlar om det här:

Två kvinnor av ungefär samma ursprung, i ungefär samma ålder, i två likadana huskroppar bor två dörrar bort ifrån varandra. Ändå lever de i två helt olika världar. En dag möts de två världarna och självklart påverkar de varandra. Men kanske inte alltid på det sätt som man tror…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar