tisdag 17 april 2012

Skrivtips för sommaren.


När strukturen för manus nr 2 är klart (till sommaren förhoppningsvis) ska jag använda följande tips som jag tagit till mig under året:

- Anteckna dina tankar innan du somnar.

- Börja dagen med att läsa det du skrivit dagen före.

- Ha en struktur så att du vet vad du ska göra, dvs vad du ska börja skriva om under dagen.

- Tänk i scener – vad är det jag ska beskriva?

- Bestäm hur många antal sidor du ska skriva varje dag. (Det där fungerar så där på mig, jag planerar i tid istället - dvs: jag ska skriva 2 timmar om dagen. Ibland blir det många ord, ibland få.)

- Använd ditt eget känsloregister för att kliva in i karaktären.

- Om det passar dig – skriv till musik. Även glad musik fungerar i tunga textpartier tyckte Helena von Zweigbergk: ”Det funkar lika bra som att vissla när man går ned i källaren för att det är lite läskigt”.
(För mig blir det samma effekt att sitta på ett café eller bland människor - då är orden inte lika läskiga och jag behöver bara se mig om i rummet för att få inspiration till karaktärerna om jag kör fast.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar