måndag 30 april 2012

Att måla en bok.

För sjunde helgen i rad har jag stått framför en stor tavla - och likt penseldrag flyttat post it-lappar med scener fram och tillbaka. Tillslut utkristalliserade sig äntligen berättelsen som helhet.

Sedan tecknade jag ned ett synopsis på två sidor så att jag har historien klar och tydlig framför mig. Det kliar i fingrarna, men sista penseldraget är ännu inte draget. Måste få till dramaturgin på bästa möjliga sätt.

Ett helt annat tillvägagångssätt än med förra manuset, där jag bara skrev på. Återstår att se vilket som fungerar bäst.


5 kommentarer:

  1. Det där med ordningen på när allt ska hända i boken tycker jag är väldigt klurigt när man skriver. Jag kan ha en tanke från början på hur historien ska utspela sig. Sen skriver jag några sidor, inser att det tidsföljden ska vara en helt annan och plötsligt har all struktur återigen försvunnit.

    Jag har haft lappar hängande efter en hel vägg i flera månader nu och inte blivit jättemycket klokare. Men så hittade jag Scrivner (http://www.literatureandlatte.com/scrivener.php). Ett skrivprogram där man kan skriva sina scener i som egna små dokument, flytta om dem hur mycket man vill, kommentera det man själv skrivit och på bara ett knapptryck läsa allt som en helhet. Och jag ÄLSKAR det. Men du kanske redan känner till detta program? I annat fall rekommenderar jag det starkt!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det låter ju strålande! Ska genast provas.

    SvaraRadera
  3. Nu är det jag igen. Känner lätt frustration över skrivandet just nu. Trots fantastiska scrivener, tycker jag det är hopplöst med överblicken. Det är så många olika scener och jag vet inte riktigt i vilken ordning de ska vara. När jag tror mig ha bestämt mig och börjar skriva igen, så inser jag efter ett tag att "nej, så kan det inte vara". Det leder i sin tur att tidigare scener måste ändras. Hur tacklar du sånt? Händer det ens för dig?

    Ser här att du skrivit en synopsis. Skulle du inte kunna beskriva vad du tycker att du får ut av det? Börjar du med synopsis eller har du skrivit lite på romanen innan, som för att "känna" på den? Vet du hur din bok ska sluta när nu börjar skriva? Hur mycket tillåter du dig att gå ifrån synopsis när du väl sitter och skriver? /Y

    SvaraRadera
  4. Hej Ylva! ja, det går upp och ned i skrivprocessen. I mitt förra manus skrev jag ju bara på utan någon struktur alls. Det fick liksom ordna sig längs vägen, men jag upplevde att det blev mycket svårt, nästan omöjligt att få en överblick då. Därför provar jag nu att strukturera innan. Jag lägger ned lite mer arbete på vad varje kapitel ska innehålla och hur det för historien framåt. Därmed har jag nu en ram att hålla mig inom i varje scen, sedan kan jag låta fantasin flöda inom den ramen.

    Ett synopsis påminner mig om vad jag vill säga med boken. För oavsett hur jag målar den inuti så vill jag vara tydlig med vad läsaren ska minnas efteråt. Jag har jobbat rätt mycket i kreativa processer och problemet är alltid att man vill ha in för mycket, säga för mycket helt enkelt. Den här gången försöker jag renodla och skapa utifrån ramarna.

    I det förra manuset skrev jag också slutet först. Det var där idén började. Men den här gången har slutet varit ganska oklart, tills jag såg strukturen och vad manuset behövde. Nu har jag ett toppenslut (i huvudet) som jag ser fram emot att skriva!

    Men vi får se hur det går... Lovar berätta längs vägen. Och hör gärna av dig och berätta hur det går för dig och ditt skrivande!

    SvaraRadera
  5. Jag kan konstatera att du har frälst mig till synopsisvärlden. Verkar som om det faktiskt är det bättre alternativet jämfört med virrvarrskrivande.

    Det ska bli riktigt spännande att få följa med och läsa om vägen till din andra bok. När jag först hittade hit hade du skrivit klart historien redan, om än det var redigeringsvarv kvar. Men som sagt, spännande att få läsa om dina tankar under skaparprocessen.

    SvaraRadera