tisdag 15 maj 2012

Att hålla sig inom ramarna.

Jag fick en fråga av Ylva (som också har en eminent skrivarblogg här) om det här med synopsis. Till förra manuset skrev jag ju inget synopsis alls utan skrev på som det blev – och det blev helt enkelt väldigt rörigt och svårt att få en överblick.

Den här gången har jag både synopsis och en tydlig bild av de scener jag ska skriva. Synopsis finns där att gå tillbaka till när jag irrat bort mig och inte minns vad jag ville säga med mitt manus. Hur utvecklar sig historien? Hur driver varje scen berättelsen framåt? Tanken är att jag inte ska ändra detta längs vägen, utan hålla mig kreativ inom ramarna.

För är det något jag lärt mig efter alla år i kreativa processer så är det att ramar är bra. Deadlines är bra. Och däremellan kan man vara hur rörig, oväntad, fantasifull och magisk man vill.

1 kommentar:

  1. Jag tror också på struktur, jag övar på att bli bättre på att sätta ramarna från början.

    SvaraRadera