torsdag 16 augusti 2012

Sommarläst.

Efter 6 veckor på landet med mycket regn och utan tv blev resultatet att mycket blev läst.

Bland annat:



Cirkeln - Jag var tvungen och se vad "the fuss was all about". Och nu förstår jag. Cirkeln är den första i en trilogi - en välskriven, kuslig och otroligt spännande ungdomsroman med mycket tonårsverklighet blandat med fantasy. Försökte fundera ut vilket tekniskt berättargrepp det var som gjorde att jag ville krama om karaktärerna och berätta att de inte är ensamma, att allt blir bra. För det hoppas jag... Ser mycket fram emot att läsa fortsättningen Eld och i september den sista och tredje delen Nyckeln.







Inte på riktigt, inte på låtsas  Det blev mycket ungdomsromaner i början av sommaren. Maja-Maria Henriksson var min lärare på skrivarkursen och när jag läser hennes bok förstår jag vad hon menar med "gestaltning". Den var fantastisk. Jag läste inte. Jag var där.




Bara vanligt vatten Den här plockade jag åt mig enbart för att den handlaade om en författare. Okej, kanske för att jag gillar Kajsa Ingmarssons blogg också - och henne som person. Har följt henne under åren i olika föreläsningsserier och annat. Den levererade mys medan regnet smattrade på rutan.





Bredvid mig i soffan blev jag ibland avbruten av några skratt och chockerade utrop då och då. Där låg nämligen min man och läste Jag är Zlatan. Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att läsa den jag också, trots total avsaknad av fotbollsintresse. Tycker det var fantastiskt hur David Lagerkrantz har lyckats skriva den så att man riktigt hör Zlatan i huvudet. Utan mellanrum mellan meningarna.
För mig bekräftar boken dock att fotboll enbart handlar om pengar och att människan inte är värd ett ruttet öre (eller hur var det nu?). Hårt liv. Hård kille. Kan inte heller låta bli att fundera över hur det skulle vara om en fotbollstjej betett sig likadant. Hade förmodligen blivit inlagd på dårhus.





1Q84 - första boken Har varit tveksam men nyfiken. Är inget stort fan av science fiction och parallella världar. Men här fanns något intressant. Första delen i Murakamis trilogi gick rakt in i hjärtat. Ibland blir jag irriterad på hans språk (eller översättningen av det) och hans fixering vid att beskriva bröst. Men utöver det var det en fantastisk, fantasifull skildring av ett författarskap och en värld med två månar. Och jag föll som en fura.

Nu ligger Litte Bee, Drömbokhandeln, 1Q82 andra delen och Stål och väntar på nattduksbordet. hoppas på en regnig höst – och att tv:n går sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar