måndag 13 februari 2012

Hur kom din första bok till?


Malin Persson Gioloto fick sparken från sitt jobb som advokat. ”Jag skapade en karaktär som fick må dåligt istället för mig.”

Helena von Zweilgberg skrev sin första bok ”För att skapa mod och utrymme att berätta något.”

Kajsa Ingmarsson berättade att det var en längtan efter frihet: ”Efter att i flera år skrivit åt och för andra satte jag mig ned och gjorde något som bara vara jag. Något där jag fick ta min idé hela vägen.”

Mitt eget manus är en blandning av dessa tre. Jag skapade en karaktär som  jag trodde låg väldigt långt ifrån den jag var – bara för att i slutet upptäcka att jag omedvetet hade skrivit om mig själv.

I mitt yrke skriver jag texter åt andra och därför har jag länge längtat efterkänslan av att arbeta med en bok – med min egen röst. Det och en historia att berätta är det som driver mig. 

Vad driver dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar