tisdag 8 mars 2011

En kväll som inte ryms på en sida.

Åh, vilken fantastisk kväll jag hade igår. I tre timmar satt jag bland andra författardrömmande och lyssnade på  Mari Jungstedt, Moa Herngren, Mats Strandberg, Lina Forss och Chsitina Stielli. Dessutom var Skrivarakademien och Wahlström&Widstrand där och delade med sig av sina råd.

Hur är det att leva på sitt författarskap?
Hur ser skrivarprocessen ut?
Hur blir man utgiven?
Hur skapas en bra huvudperson?
Vad krävs för att bli författare?
Hur hittar man sin unika berättarröst?
Hur ser processen ut efter att manuset skickast in till förlaget?

Frågorna var många och svaren inspirerande. För många för att sammanfattas här, så jag portionerar ut lärdomarna här på bloggen under de kommande veckorna.


Ett tips jag kan dela med mig av redan nu är att att det krävs en speciell egenskap för att vara författare: Tålamod.


Så håll ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar