torsdag 27 januari 2011

Författarintervju!


 (Foto: Idha Lindhag)

Mattias Ronge debuterade 2010 på Ordfront förlag med romanen Tittaren, en bok vars språk fick mitt ordkreatörshjärta att jubla lite grann. Jag träffade honom på ett fik på Söder för att få veta mer om hur det är att vara debutant och suga åt mig några författartips:

Skickade du in manuset till Tittaren på vanlig väg, eller hade du redan någon kontakt på ett förlag?
Jag skickade in den på vanlig väg. Sedan hörde ca 4 förlag av sig och var intresserade.

Var det ditt första manus?
Nej, jag hade skickat in två manus tidigare men inte fått napp. Nu när jag tittar på dem igen förstår jag varför, men då blev jag mycket besviken på förlagen för att de inte var intresserade.

Är slutresultatet i Tittaren långt ifrån det manus du skickade in?
Både ja och nej. Jag skickade in ca 200 boksidor, men de ville att det skulle vara längre. Slutversionen blev 250 sidor, så jag har lagt till en hel del.

Fick du ändra någon av karaktärerna?
Ja, en karaktär fick jag många kommentarer på. Så istället för att ändra den så tog jag bort den helt. Började om.
Det är ett tips: Man fäster sig vid varje ord, men ibland kan ett nytt ord betyda lika mycket.

Hur kändes det att få sin bok utgiven?
Det är lustigt hur vi fungerar, för innan det hände tänkte jag ”om jag bara får boken utgiven så ska jag aldrig be om något igen”. Sen var jag självklart otroligt glad över det – i början, men sedan siktar man in sig på nästa mål. ”Om jag bara får bra recensioner så ska jag aldrig be om något igen.” ”Om bara den säljer…” ”Bara nästa bok blir bra…” och så där håller man på.

Du fick ju väldigt bra recensioner och många kommenterade just att du har ett bra språk. Det måste vara roligt att få beröm för hantverket?
Ja, mycket.

Har du gått någon skrivarkurs eller skrivarutbildning?
Nej, ingen alls. Men jag skriver mycket i mitt jobb som PR-konsult.

Hur och när skriver du?
Jag skriver bäst när jag inte skriver, om du förstår vad jag menar. Alltså, jag får idéer, tankar och meningar i huvudet som jag går omkring och tänker på. Sedan när jag får tid, sätter jag mig ned och skriver ned dem. Då kan jag skriva tio sidor i följd, för det finns redan där.

Hur lång tid tog det från att du satte punkt tills att boken kom ut i bokhandeln?
Ett och ett halvt år ungefär. Tiden varierar mycket beroende mycket på om man är utgiven på ett stort eller litet förlag och hur de planerar sina utgivningar.

Har du någon ny bok på gång?
Ja, i höst kommer den nya. Den handlar om girighet. Mitt eget skrivande lossnade när började utgå från mig själv och lyfta upp mina svagheter. I mina romaner lyfter jag mina dåliga sidor, överdriver dem och ger dem eget liv.

Har du några fler tips för andra med författardrömmar?
Ja, att när förlagen återkommer med synpunkter på din bok ska du känna dig ärad. Det betyder att de har ett intresse. Själv blev jag lite sur första gången och tog det som kritik. Jag förstod inte att det var en personlig uppmuntran. Och respektera förlagen som ”gate keepers” trots deras opersonliga ”nej tack”. Det är deras roll att tacka nej till allt som går att tacka nej till.  

Viktigt också att inte försöka kopiera en stil som funkar. Det enda unika du kan komma med är ditt sätt att skriva på. Dina tankar. Så se till att lyssna på din egen röst.

Tack Mattias och lycka till med den nya boken!
Tack själv och lycka till med ditt projekt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar