torsdag 14 juni 2012

Ett bokmingel med underton

Oj vart tog den här veckan vägen? Det känns som tiden (och jag) springer fortare och fortare för att hinna fram till sommaren.

I måndags var det mingel för bokbloggare på Damm förlag. Där fanns författarna Manne Fagerlind och Olle Lönnaeus för att berätta om sina nyutgivna romaner och jag var på plats för att suga åt mig författartips.

När jag först tog upp debutanten Mannes bok "Berg har inga rötter" och läste baksidesteten så var jag säker på att det inte var något för mig. Pensionärs vardag. Sjukvård. Museum. Alzheimers. Ingen bladvändare direkt.
Ack så fel jag hade.

Istället fick jag en lektion i hur ett unikt berättarperspektiv kan få en som fastnaglad vid pärmarna. här får vi följa huvudpersonens vardag efter att ha fått diagnosen Alzheimers. Hans rädsla och ilska över hur vardagen förändras runt omkring honom och hur han under bokens gång skriver om sin egen verklighet.

Den var vacker, gripande, sorglig och rolig på samma gång och får en att fundera över allt från hur vi behandlar de som är sjuka, hur det är att vara förälder, anhörig, kollega, vän – till hur vi själva kommer att se tillbaka på vårt liv när vi blir gamla. Rekommenderad sommarläsning.

Finns att köpa här

Författartips då? Jo, Mannes menar att en bra tanke när man kommer på ett tema till en roman är: "Tänk om...". "Tänk om du fick diagnosen Alzheimers. Hur skulle det vara? Hur skullle du tänka? (Liksom Stephen King när han skrev "Under kupolen": "Tänk om en hel stad låg under en gigantisk, ointaglig glaskupa...").

Han berättade också om fördelarna med att ha en kapitelindelning i sitt manus innan man skickar in och glädjen i att ha en redaktör att boll amed (åh, vad jag ser fram emot det!).

Olles spänningsroman "En enda sanning" får jag återkomma om när jag hunnit läsa den.

För nu springer tiden ikapp med sommaren...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar