måndag 12 september 2011

Smakfulla namn.

Ord som "Loranga", "Trocadero" och "Piggelin" andas barndom för mig. Men oj vad produktnamn har utvecklats sedan dess.

I fredags morse var jag t ex inne på Starbucks och min vän beställde en "Skinny, vanilla, grande, decaf, extra hot, no foam latte". Bara orden gjorde mig sugen på en kopp fast jag inte ens gillar kaffe.

På lunchen gick jag förbi och köpte ett nytt nagellack från O.P.I. att snyggskriva med, och baxnade (!) över namn som "Suzi takes the wheel", "My adress is Hollywood" och "Uh-oh roll down the window". (Föll tillslut för den passande färgen "I eat mainly lobster".)



Kvällen avslutades på créperie 4knop på Söder i Stockholm där jag satt länge med menyn i min hand och mentalnjöt av rätter som "Livbojen", "Månäpple", "Nysnö" och "Den fulla getingen".



Inser dock att "Extra glasskula" fångade min uppmärksamhet nästan lika bra...

1 kommentar:

  1. Visst är de namnen barndom... Piggelin is still going strong - alltid en favorit hos mig. Bra kommer jag ihåg, för åtminstone då, var det också att det alltid var den billigaste glassen :-)

    SvaraRadera