fredag 10 februari 2012

En kväll i ordens tecken.

Igår var jag på en härlig och lärorik skriv- och författarkväll med Kajsa Ingemarsson, Helena von Zweigbergk, Maria Ernestam och Malin Persson Giolito – ett fantastiskt initiativ av Christina Stielli som saknat den här typen av råd när hon själv började skriva. På plats fanns också Magnus Utvik recensent från Godmorgon Sverige.

Här satt alltså fyra erfarna författare (och en tyckare) hela kvällen och delade med sig av råd och berättade hur de började en gång. Min penna glödde där i teatermörkret och jag lovar att dela med mig av tipsen i veckan som kommer. Bland annat hur den första boken kom till, hur deras skrivprocess ser ut och hur mycket som egentligen är hårt jobb och hur mycket som är magi...
Mötte också en trevlig bloggläsare (Hej Helen!) och kunde utbyta erfarenheter.

Så nu börjar jag helgen med ett underbart citat från Kajsa om hur det är att vara författare på heltid:

"Det är ju lite underligt att hela dagarna bara gå omkring och umgås med personer som man hittat på själv."

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina reflektioner efter kvällen!
    Hoppas vi ses igen på någon liknande tillställning ;-)
    //Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig kväll med mycket inspiration. Ha det bra så ses vi!

      Radera