tisdag 1 februari 2011

Tankar om tid.

Jag tänker på Mattias Ronge och hur han berättade att han ”skrev i huvudet”. Så att han liksom var klar med allt när han väl satte sig framför datorn. (Se under kategorin Författarintervjuer).

Idag frågade någon hur jag får tid att skriva.
Det får jag inte, den tiden tar jag. Jag tar den hela tiden. Jag stjäl små stunder på tåget, i soffan, på promenad, i duschen. Eftersom jag har ett ofantligt dåligt minne så antecknar jag mycket i mobilen eller använder röstinspelning. Medan jag skrev romanen planerade jag dessutom in några timmar i veckan när jag satt framför datorn. Schemalagd skrivtid varje vecka. Söndagsförmiddagar var min favorit. I pyjamas, i soffan. Timmarna flög iväg och plötsligt var det lunch och alla måsten kallade.

Alla skriver olika. Hur gör du för skjuta undan alla måsten och ägna dig åt det du vill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar